Постинг
13.09.2016 20:16 -
Състав на симфоничния оркестър
Автор: barin
Категория: Музика
Прочетен: 13414 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 13.09.2016 20:17
Прочетен: 13414 Коментари: 7 Гласове:
15
Последна промяна: 13.09.2016 20:17
Дълги години класическата музика се смята за най-добра. Изобщо слушането на класическа музика се приема добре в културните среди сред интелигентните хора. През последните години симфоничната музика остана малко на заден план за сметка на естрадната, рока, рапа и други стилове. Който си е слушал класика и сега трудно променя предпочитанията и вкуса си. Затова билетитена симфонични концерти са доста скъпи и не по джоба на всеки. Класиката не е за обикновените хора. На концертите обикновено идват представително облечени хора, като в много държави се смята за престижно да се слуша симфонична музика. По своето съдържание симфоничната музика има различни жанрове. За някои композитори и техни творби може да научите или да си припомните, ако знаете оттук:
http://barin.blog.bg/muzika/2015/12/30/informaciia-za-klasicheskata-muzika.1418795
При класическата музика има някои термини,които е добре да ги публикувам така,кактоса написани в "Музикални термини-терминологичен речник":
Капелмайстор: (от немски Kapellmeister) е музикант, който отговаря за изпълнението на непублични музикални изпълнения. Наименованието произлиза от латинското capella - параклис - първоначалното значение на термина е свързан именно с музиканта, който организира и ръководи богослуженията в параклисите.
Концертмайстор: (от немски Konzertmeister), музикален термин, с който се обозначава първият цигулар - солист на даден оркестър, а понякога и водачът на една от инструменталните групи в рамките на този оркестър. В музикалния ансамбъл той има втората водеща роля, след диригента. Ролята му е да води музикалната линия, очертана от диригента, както и да осигури (не само по време на концерт, но и в предшестващите репетиции, звуковия баланс при различните части от оркестъра, както и общото звучене. Понятието възниква по време на бароковата и ренесансовата музика, когато концертмайсторът е едновременно и солист, и диригент на оркестъра. Много концертмайстори и днес имат собствени солови изяви. В симфоничния и камерния оркестър концертмайстор по правило е първият цигулар. При други музикални ансамбли, дапример при джаза, макар и условно за концертмайстор може да бъде възприет водещият музикант - тромпетист, пианист, саксофонист и т. н. Симфоничен оркестър: е голяма инструментална група, която включва повече от 13 души. В зависимост от броя на инструменталистите той може да бъде камерен (около 40 души), стандартен (около 80 души) и голям (104 и повече), като има строги пропорции какъв да бъде броят на инструментите от всеки вид, които се използват в оркестъра.
Ария: (от италианското aria, „въздух“) е съставна част от музикално произведение (опера, оратория, кантата) за соло пеене (за разлика от хор). Основна оперна форма, която се използва широко и във вокално-инструменталните жанрове (оратории, кантати, пасиони и др.) и се изпълнява от солист със съпровод на оркестър. Като правило ариите пресъздават чувствата на героите и се отличават с красиви и изразителни мелодии. Много често ариите изобилстват с виртуозни пасажи, което дава възможност на изпълнителите да покажат певческото си майсторство. В оперите през 17 и началото на 18 век преобладават ариите от типа da capo, при които третият дял е буквално повторение на първия и не се изписва в партитурата.
България има таланти в класическата музика. На първи януари 2014 г. всички видяха, че българката Албена Данаилова беше концертмайстор. Най-високата позиция, която може да се достигне от цигулар и въобще от музикант в симфоничния оркестър е концертмайстора. Затова копирах определението, което музикалния речник дава за концертмайстор. След него се нарецжда водещата мелодията първа цигулка. За много музиканти да се стигне до позиция концертмайстор във Виенската филхармония е мечта. Сред най-добрите цигулари има българи: Минчо Минчев, Васко Василев, Васко Абаджиев и други. В това отношение има с какво да се гордеем. Имаме си и добри диригенти, като един от най-добрите през последните години е Емил Табаков.
Симфоничния оркестър се състои от няколко секции:
- Струнни инструменти- цигулка, виола,виолончело и контрабас. Наричат се още "Кордофонни инструменти". За по-голяма разбираемост и достъпност на материала няма да ги наричам с термина от музиката, а "Струнни инструменти", кактовсички непрофесионални музиканти ги знаят. Те са най-много в оркестрите и имат водеща роля. Цигуларите се разделая на първа и втора цигулка, като на първата цигулка са по-сложните мотиви. Концертмайсторът седи обикновено отляво на диригента, гледано от страна на публиката. До него се нареждат първите и вторите цигулки. Концертмайсторът е най-добре подготвения музикант сред цигуларите и с много опит. От струнните музикални инструменти повече са цигулките. Те не се подреждат безразборно, а по точно определен ред. Зад цигулките са виолите, встрани от тях- виолончелата, а отдясно по-назад-контрабасите. Контрабасите са от четири до шест.
На снимка 2- разположение на струнните инструменти
Духови инструменти- подразделят се на две категории: дървени и медни. Към дървените спадат: флейта, кларинет, обой, фагот и контрафагот. Към медните спадат: тромпет, валдхорна, цуг-тромбон, еуфониум. От изброените последният е най-непознат за слушателите. Затова го показвам на снимка 3 как изглежда. Мнозина са го виждали без да знаят наименованието му.
снимка 3- еуфониум
Духовите инструменти не са постоянни за оркестрите, а зависят от това какво произведение ще се изпълнява. Когато се свири нещо от Берлиоз или Вагнер има повече духови инструменти. Духовите инструменти придават повече тържественост на музиката. Подредбата им е специфична, като са разположени на няколко реда. Флейтите са в съседство с кларинетите и пиколото( малката флейта). Валдхорните( на снимка 4) са пред тях, а от дясната им страна са тромпетите.
Понякога има концерти, в които е включено пиано и пианистът изпълнява солова роля. Кани се някой известен пианист, който не е към състава на оркестъра. Има творби, в които водещи са две цигулки, виолончело или някой духов инструмент. Най- често водеща роля има цигулката. Най-знаменитите световни цигулари не се включват като членове на симфоничен оркестър, а се канят самостоятелно и това е събитие за населеното място и за целия оркестър.
снимка 4 - валдхорна
Все пак си мисля, че написването на класическо произведение, било концерт, опера, валс, полка..... е трудна работа и се иска много голям музикален талант. Известните класически композитори, като Моцарт, Шуберт, Бетовен, Белини, Верди..... са имали талант и качества и заслужено са световно признати и се свирят вече толкова години по целия свят. Класическата музика не се слуша "по никое време" или когато човек е зает с някаква работа, която му пречи да вникне в мелодията. Има си музика за слушане по всяко време, но има и за официални случаи и тържества.
http://barin.blog.bg/muzika/2015/12/30/informaciia-za-klasicheskata-muzika.1418795
При класическата музика има някои термини,които е добре да ги публикувам така,кактоса написани в "Музикални термини-терминологичен речник":
Капелмайстор: (от немски Kapellmeister) е музикант, който отговаря за изпълнението на непублични музикални изпълнения. Наименованието произлиза от латинското capella - параклис - първоначалното значение на термина е свързан именно с музиканта, който организира и ръководи богослуженията в параклисите.
Концертмайстор: (от немски Konzertmeister), музикален термин, с който се обозначава първият цигулар - солист на даден оркестър, а понякога и водачът на една от инструменталните групи в рамките на този оркестър. В музикалния ансамбъл той има втората водеща роля, след диригента. Ролята му е да води музикалната линия, очертана от диригента, както и да осигури (не само по време на концерт, но и в предшестващите репетиции, звуковия баланс при различните части от оркестъра, както и общото звучене. Понятието възниква по време на бароковата и ренесансовата музика, когато концертмайсторът е едновременно и солист, и диригент на оркестъра. Много концертмайстори и днес имат собствени солови изяви. В симфоничния и камерния оркестър концертмайстор по правило е първият цигулар. При други музикални ансамбли, дапример при джаза, макар и условно за концертмайстор може да бъде възприет водещият музикант - тромпетист, пианист, саксофонист и т. н. Симфоничен оркестър: е голяма инструментална група, която включва повече от 13 души. В зависимост от броя на инструменталистите той може да бъде камерен (около 40 души), стандартен (около 80 души) и голям (104 и повече), като има строги пропорции какъв да бъде броят на инструментите от всеки вид, които се използват в оркестъра.
Ария: (от италианското aria, „въздух“) е съставна част от музикално произведение (опера, оратория, кантата) за соло пеене (за разлика от хор). Основна оперна форма, която се използва широко и във вокално-инструменталните жанрове (оратории, кантати, пасиони и др.) и се изпълнява от солист със съпровод на оркестър. Като правило ариите пресъздават чувствата на героите и се отличават с красиви и изразителни мелодии. Много често ариите изобилстват с виртуозни пасажи, което дава възможност на изпълнителите да покажат певческото си майсторство. В оперите през 17 и началото на 18 век преобладават ариите от типа da capo, при които третият дял е буквално повторение на първия и не се изписва в партитурата.
Едва ли има човек, разбиращ от класическа и хубава музика,който на 1-ви януари да не иска да чуе новогодишния концерт на Виенската филхармония. Обикновено повечето произведения са на фамилия Щраус, а през някои години, когато има кръгла годишнина на някой композитор класик-от него преобладават. Например през 2006 г. се случи да бъде кръгла годишнина от ражденето на Волфганг Амадеус Моцарт. За най-престижен оркестър се смята Виенската филхармония, след нея Берлинската и Лондонската. По БНТ са давали концертни изпълнения от всичките три филхармонии.
България има таланти в класическата музика. На първи януари 2014 г. всички видяха, че българката Албена Данаилова беше концертмайстор. Най-високата позиция, която може да се достигне от цигулар и въобще от музикант в симфоничния оркестър е концертмайстора. Затова копирах определението, което музикалния речник дава за концертмайстор. След него се нарецжда водещата мелодията първа цигулка. За много музиканти да се стигне до позиция концертмайстор във Виенската филхармония е мечта. Сред най-добрите цигулари има българи: Минчо Минчев, Васко Василев, Васко Абаджиев и други. В това отношение има с какво да се гордеем. Имаме си и добри диригенти, като един от най-добрите през последните години е Емил Табаков.
Симфоничния оркестър се състои от няколко секции:
- Струнни инструменти- цигулка, виола,виолончело и контрабас. Наричат се още "Кордофонни инструменти". За по-голяма разбираемост и достъпност на материала няма да ги наричам с термина от музиката, а "Струнни инструменти", кактовсички непрофесионални музиканти ги знаят. Те са най-много в оркестрите и имат водеща роля. Цигуларите се разделая на първа и втора цигулка, като на първата цигулка са по-сложните мотиви. Концертмайсторът седи обикновено отляво на диригента, гледано от страна на публиката. До него се нареждат първите и вторите цигулки. Концертмайсторът е най-добре подготвения музикант сред цигуларите и с много опит. От струнните музикални инструменти повече са цигулките. Те не се подреждат безразборно, а по точно определен ред. Зад цигулките са виолите, встрани от тях- виолончелата, а отдясно по-назад-контрабасите. Контрабасите са от четири до шест.
На снимка 2- разположение на струнните инструменти
Духови инструменти- подразделят се на две категории: дървени и медни. Към дървените спадат: флейта, кларинет, обой, фагот и контрафагот. Към медните спадат: тромпет, валдхорна, цуг-тромбон, еуфониум. От изброените последният е най-непознат за слушателите. Затова го показвам на снимка 3 как изглежда. Мнозина са го виждали без да знаят наименованието му.
снимка 3- еуфониум
Духовите инструменти не са постоянни за оркестрите, а зависят от това какво произведение ще се изпълнява. Когато се свири нещо от Берлиоз или Вагнер има повече духови инструменти. Духовите инструменти придават повече тържественост на музиката. Подредбата им е специфична, като са разположени на няколко реда. Флейтите са в съседство с кларинетите и пиколото( малката флейта). Валдхорните( на снимка 4) са пред тях, а от дясната им страна са тромпетите.
Понякога има концерти, в които е включено пиано и пианистът изпълнява солова роля. Кани се някой известен пианист, който не е към състава на оркестъра. Има творби, в които водещи са две цигулки, виолончело или някой духов инструмент. Най- често водеща роля има цигулката. Най-знаменитите световни цигулари не се включват като членове на симфоничен оркестър, а се канят самостоятелно и това е събитие за населеното място и за целия оркестър.
снимка 4 - валдхорна
Все пак си мисля, че написването на класическо произведение, било концерт, опера, валс, полка..... е трудна работа и се иска много голям музикален талант. Известните класически композитори, като Моцарт, Шуберт, Бетовен, Белини, Верди..... са имали талант и качества и заслужено са световно признати и се свирят вече толкова години по целия свят. Класическата музика не се слуша "по никое време" или когато човек е зает с някаква работа, която му пречи да вникне в мелодията. Има си музика за слушане по всяко време, но има и за официални случаи и тържества.
Тагове:
Другото популярно название на валдхорната е "корна".
Прави Ви чест, че съвсем популярно и концентрирано правите твърде успешен и определено професионален опит за повишаване музикалната култура на интересуващите се. Дано повечко са тези, които прочетат това, което сте написали. Адмирации.
цитирайПрави Ви чест, че съвсем популярно и концентрирано правите твърде успешен и определено професионален опит за повишаване музикалната култура на интересуващите се. Дано повечко са тези, които прочетат това, което сте написали. Адмирации.
Използвам случая да припомня един български световноизвестен диригент, който за съжаление си отиде от този свят твърде рано - Емил Чакъров.
цитирайБлагодаря, born за допълненията. Зная за Емил Чакъров, който вече не е сред живите. Мисля, че се получи добре написаното от мен за класическата музика.
цитирайbarin написа:
Благодаря, born за допълненията. Зная за Емил Чакъров, който вече не е сред живите. Мисля, че се получи добре написаното от мен за класическата музика.
Без да четкам автора мисля, че е изключително добре. И много полезно за хората, които досега не са навлизали в тази материя.
класическата музика е много специална.Убедена съм,че има да научaваме още за нея като звуци и вибрация ,които ни въздействат по особен начин!Мисля,че всеки от известните композитори има свой стил на композиране и не всяка музика може да се възприеме от всеки който я слуша!Благодаря за интересната информация ,свързана с тази прекрасна музика!Хубави дни!
цитирайБлагодаря на born и Еми за хубавите думи в коментарите.Това е едва втората ми тема за класическата музика и общо трета за музиката. Има моменти, в които предпочитам класиката.
цитирайБлагодаря на musikgirl81 за коментара и че се заинтересува от темата за класическата музика, както и от други мои публикации. Не зная защо излизаш като анонимен потребител. Може би трябва първо да влезеш в профила и след като го запомня на браузъра на компютъра и лаптопа повече не ми се е налагало да влизам.
цитирай